Wie vraagt de mantelzorger hoe het gaat?
Steunpunt Scherpenzeel heeft als doel het ondersteunen van mantelzorgers en de algemene belangenbehartiging van mantelzorgers. Iedereen die langdurig voor een chronisch ziek, hulpbehoevend of gehandicapt familielid, partner, kind, vriend(in) of bekende zorgt, is mantelzorger. Mantelzorgers kunnen tegen allerlei knelpunten aanlopen, waar zij niet direct een antwoord op hebben. Zo kunnen zij problemen ondervinden bij het combineren van mantelzorgtaken met een baan of weten zij zich geen raad met alle regelingen en formulieren waar zij mee te maken krijgen. Sommige mantelzorgers hebben nauwelijks meer tijd om te ontspannen en hebben niemand om hun zorgen mee te delen.
Soorten steun
Steunpunt Scherpenzeel helpt mantelzorgers graag met:
- Informatie en advies (telefonisch, bij ons op kantoor of bij u thuis)
- Het bieden van een luisterend oor (telefonisch, bij ons op kantoor of bij u thuis)
- Praktische ondersteuning/respijtzorg (bv. inzet vrijwilliger, wandelgroep ‘Natuurlijk wandelen’)
- Belangenbehartiging
- Themabijeenkomsten (bv. verwenbijeenkomst op Dag van de Mantelzorg)
- Lotgenotencontact (bv. gespreksgroep Mantelzorg, Netwerkgroep van Ouders met Bijzondere Kinderen)
Verzekering
Niet alleen vrijwilligers, maar ook mantelzorgers zijn automatisch verzekerd bij VNG vrijwilligersverzekering. Deze verzekering is voor schades die niet onder de eigen verzekering vallen. Mantelzorg wordt vaak verricht voor familie en andere dierbaren. Deze zorgtaken worden niet verricht voor een rechtspersoon (zoals een vrijwilligersorganisatie). U kunt het zien als een vangnetregeling. Meer informatie leest u in deze brochure van Centraal Beheer. Voor het doen van aangifte van schade maakt u gebruik van het schadeformulier. Dit formulier treft u aan op de website van de gemeente Scherpenzeel.